Mangler du tips til forældreintra?
Idag er jeg med i artikel i Berlingske Tidende. Den omhandler det famøse system til kommunikation mellem skole og hjem ved navn Forældreintra. Eller FI. Der har i den seneste tid cirkuleret nogle kronikker på facebook med stærke holdninger til FI, og i den forbindelse kontaktede Berlingeren mig for at få nogle nede-på-jorden holdninger med i debatten. Det fik de så. Jeg fremstår lidt mere frelst, end jeg er, men pyt.
Artiklen finder du i min nye fane med presseklip her.
Min ældste startede i skolen for 7 år siden. Da fandtes FI, men det var meget nyt for mange. Det blev skabt i 2000, og der har været meget famlen undervejs. Som med alt andet ny teknologi, så tager det længere tid og mere blod, sved og ophidset debat at finde ud af, hvordan vi anvender skidtet i en kompleks social sammenhæng, end det tager at udvikle selve teknologien for nogle eksperter i et lukket rum. Undervejs har jeg været modtager af mange forskellige regelsæt om forældreintra, og jeg har både fulgt og brudt dem mange gange. Hvis du ser dig selv som en af dem, der er både for og imod forældreintra, så har vi noget tilfælles. For det fylder en del for forældre til skolebørn, det der forældreintra. Tænk, at folk uden børn ofte slet ikke aner, at det findes – det er en helt sjov tanke, synes jeg, som har levet med det i 7 år. Det er dobbelt så længe, som jeg har været på facebook!
Jeg googlede lige, og der findes ikke 10 tips til forældreintra derude, sådan let tilgængeligt, skrevet fra én, der står i suppedasen. Så her er mine bedste 10 tips til det IT-system, som pt trækker både overskrifter og hår ud:
Her er listen over 10 tips til forældreintra:
1: Bed om et regelsæt eller en kommunikationsvejledning fra skolens side. Fx på det første forældremøde ved skolestart. Det er der, hvor skolen fortæller om, hvordan de ønsker, at forældre og lærere anvender forældreintra. Læs det. Følg det. Hvis du er uenig, så henvend dig på kontoret til skolesekretæren med dine klager. Det er ofte en fælles beslutning fra skolens side, ikke den enkelte lærers.
2: Gør det til en vane at checke forældreintra en gang om ugen, fx i weekenden. Dit barns lærer bør lægge dit barns ugeplan for den næste uge på systemet i løbet af weekenden, så I kan checke det sammen fx søndag aften. Spørg eventuelt læreren, hvornår I kan forvente, at ugeplanen er klar. Helt ærligt: Det tager ikke lang tid at checke for nye beskeder.
3: Forældreintra bliver brugt til mange ting. Du kan være med til at gøre det tydeligt fra starten, at det bør bruges til information fra lærer til forælder primært. Sekundært til koordination af klassearrangementer. Derudover kan I finde klasselister derinde, og endelig kan I bede læreren ringe jer op via en besked på FI, hvis der er noget, I gerne vil tale med læreren om. Ingen ævl, kævl og brok på FI. Læs det ikke, svar ikke på det. Frabed dig det på forældremøderne.
4: Fat dig altid i korthed og gør det nemt for andre at holde orden i indboksen. Jeg vil opfordre til, at I i klassen indfører, at man kun svarer på fødselsdagsinvitationer og legegruppe invitationer, hvis man IKKE kan komme. FI fungerer sådan, at man hurtigt får en million beskeder i en længere tråd, der starter med re: re: re: re: re: , hvor man altså får spat.
5: Alle i klassen kan lave en aftale om, at knappen “send svar til alle modtagere” skal bruges med lige så stor varsomhed som den røde knap på instrumentbrættet i Putins fører-bunker ovre østpå. Når du svarer på en besked, så undgå for Guds skyld at trykke på den. Det skaber ragnarok i de andres indboks. Det er bare så tarveligt at svare alle modtagere. Gør det ikke. Nej. Lad være.
6: Invi tidligt dit barn i Intra. Efterspørg, at læreren i klassen bruger det til at kommunikere om lektier, ugeplaner og ture osv direkte til børnene, ikke kun til forældrene. Børnene kan så meget på nettet i dag, forældreintra er en smal sag for de fleste. Det er en god ting at inddrage dem i koordineringen af deres eget liv. I den rette dosis. De har deres egen intra-indgang via Unilogin, så værktøjet er der. Lær dem også at finde deres venners kontaktinformationer, lær dem at lægge telefonnumre på deres klassekammerater ind i deres egne telefoner (hvis de har sådan én), og bed læreren uploade lister om fx legegrupper på børnenes intra, også.
7: Vi tager den lige igen: Fat dig i korthed på forældreintra. Det betyder SKRIV MED FÅ ORD. Noget, jeg er vildt dårlig til. Tydeligvis.
8: Hvis dit forældreintraside har fået noget, der ligner røde hunde, så er det fordi, at du har virkelig mange ulæste beskeder. Dette gælder vist kun for den ældre model af FI. Ulæste notifikationer og beskeder har røde faner, der lyser ud af skærmen og ligner, at din skærm har fået noget udslet. Tøv ikke med at lære, at der i “indstillinger” ude til venstre på skærmen findes en mulighed, der hedder “nedlæg røde faner”. Et tryk på den, vælg så “beskeder”, og vupti er de røde svin pist væk. Ahhhhhhhh.
9: Nu kommer der en lidt svær én: Forældreintra er for folk, der er trygge ved IT og ved at skrive/læse. Der er mange mennesker, der ikke er trygge ved enten det ene eller begge dele. Det er et problem, som læreren bør have en holdning til – og som du skal være forsigtig med at være fordømmende overfor. Vær ærlig, hvis du ikke har det godt med forældreintra af den ene eller den anden grund, så du kan være med til at finde en løsning. Skolen har en IT vejleder, som evt kan hjælpe dig – eller en anden forælder. Det er ikke lærerens ansvar at sørge for, at du får alting udleveret på print fx, og du forventes at bruge intra ligesom de andre forældre. Hvis du melder ærligt ud, så kan du være med til at finde en god løsning. Vær ikke flov, vær ærlig. Du kan ikke skjule det alligevel. Det er i dit barns interesse, at du sørger for at modtage og svare på beskeder og info, ellers kommer dit barn for sent til turen til Zoo, har ikke idrætstøjet med på den rigtige dag og går glip af fødselsdage, legegrupper og i det hele taget en hel masse. Hvis du er en af dem, der er sure over, at de andre aldrig checker forældreintra, så – tja. Hids dig ned, først og fremmest. Accepter, at vi ikke er ens, og at andre handler anderledes end dig. Tag det op, når du møder en af dem, der ikke bruger det. Venligt, ikke fordømmende. Måske er der en god grund, og så kan du være med til at finde en løsning. Det er svært at vide, hvad der ligger bag andres handlinger og prioriteringer. Fik jeg sagt, at man skal fatte sig i korthed (gør, hvad jeg siger, ikke, hvad jeg gør…..)?
10: Du er dit barns forbillede, også når du ikke tænker over det. Måske navnlig, når du ikke tænker over det. Det gælder også dit engagement i barnets hverdag. Skolen er dit barns arbejdsplads, og du skal lære barnet, hvordan man færdes på sådan et sted. Det mener jeg, at du bør gøre ved at udvise respekt, venlighed og interesse i passende grad. Det gælder også på forældreintra. Hvis du ofte glemmer at checke, så lav en alarm på dit telefon hver søndag aften kl 19. Skriv i en respektfuld tone til lærer og forældre og bagtal ikke. Tal fx ikke om idiotiske lærere, “Det er for dårligt, at…” og båtnakke-forældre til Bertram fra 2.klasse henover hovedet på barnet. Det fiser lige ind på lystavlen. Du underminerer den respekt, der skal få barnet til at give høre efter, hvad læreren og Bertram har at sige. Skriv venligt, også til båtnakker og andet godtfolk.
Det var alt herfra
Kærlig hilsen Kristina